سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از گریختن نعمتها بترسید که هر گریخته‏اى باز نخواهد گردید . [نهج البلاغه]
اخبار مسجد و کلیسا - مسجد و کلیسا - mosque&church
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • مسجد و کلیسا
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • شیعیان اندونزیایى و رسالت‏حوزه

    خلیل منصورى دین مبین اسلام توسط بازرگانان هندى، ایرانى و عرب در کشوراندونزى منتشر گردیده، برخى از مورخان مى‏گویند که اسلام در قرن‏سیزدهم میلادى وارد این کشور شده است.

    و برخى دیگر همچون دمشقى‏و مقریزى تاریخ ورود اسلام را قرن اول هجرى مى دانند. اکثریت‏مسلمانان آن جا سنى و پیرو مذهب شافعى‏اند.
    بنابر اسناد (سنگ قبر، آثار قدیمى و باستانى) جمعى ازپژوهشگران برآنند که تاریخ تشیع در اندونزى نیز همراه با وروداسلام به این کشور، به قرون اولیه هجرى باز مى‏گردد. به عنوان‏نمونه بر روى توپ جنگى عظیم و قدیمى در یک شهر باستانى به نام‏بانتن (bannten) جمله «لافتى الا على، لا سیف الا ذوالفقار»نوشته شده و روى سنگ قبر بعضى از بزرگان در شهر «آچه‏» (aceh) مثل سیدحسام الدین الحسینى (متوفاى سال‏823 ه ق)، سیدشریف الدین حسن بن على الاسترآبادى (متوفاى سال‏823 ه ق) وامیر محمد بن عبدالقادر (متوفاى سال 882 ه ق) جملات لااله الاالله، محمد رسول الله، على ولى الله و لا فتى الا على، لا سیف الاذوالفقار نقش بسته است. از آن جایى که انتشار اسلام و پیشرفت‏آن در اندونزى توسط فرزندان پیامبر(ص) انجام گرفت، لذا شگفتى‏ندارد که مردم این سرزمین محبت ویژه‏اى نسبت‏به خاندان نبوى(ص)داشته باشند و به صورت تقدس آمیزى به آنان بنگرند.

    اما با گذشت زمان و در اثر جریانات و تغییرات گوناگونى که دراین کشور پیش آمد، شناخت مردم از اسلام حقیقى رو به کاهش نهاده‏و در نهایت‏به دورى آنان از مذهب حق منجر شده است.

    عواملى از قبیل فشار و تسلط دولت استعمارگر هلند در سالهاى‏طولانى و بروز جنگهاى مختلف داخلى از یک سو و عدم استمرار حرکت‏مبلغین شیعه پس از منقرض شدن نسل پیشین از سوى دیگر و سرانجام‏ورود مذهب شافعى به عنوان مذهب برگزیده و مورد علاقه مردم‏منطقه، موجب شد که مردم از مکتب راستین اسلام دور بمانند. بااین همه، همچنان که شایسته یک مذهب مسئول و با پایه محکم است،تشیع نفوذ خود را در دل اکثریت مسلمین اندونزى آنچنان گسترده‏بود که حتى پس از گذشت قرنهاى متمادى مردم پاره‏اى از مناطق‏کشور هنوز پاى بند مراسم عاشوراى حسینى(ع) بوده و به این روزتاریخى (hona husein) «روز حسین‏» مى گویند. همچنین یکى ازدانشگاههاى شهر را «حوض شیعه‏» نام‏گذاشته‏اند. (1) پیروزى انقلاب اسلامى در ایران کلیه مسلمانان‏اندونزى را واداشت تا به تحولى نوین درباره نحوه زندگى و تفکرخود رو آورند در میان طبقات مختلف جامعه این کشور قشرتحصیلکرده و دانشگاهى آن بیش از پیش از نعمت انقلاب بهره جسته‏و مى‏برند، آنان چه در دانشگاه و چه در حوزه‏هاى علوم اسلامى‏توانستند با معیار قرار دادن انقلاب اسلامى، اسلام راستین را ازاسلام ساخته ابرقدرتها باز شناسند و هرکدام را در ارزیابى خودجدا از هم مورد بررسى و کاوش قرار دهند.

    انقلاب اسلامى همراه با نوشته‏هاى شیهد مطهرى، شیخ جعفرسبحانى،علامه طباطبایى و دکتر على شریعتى و دیگر اندیشمندان شیعى که‏به زبان اندونزیایى ترجمه شده است، به اجتماع راه یافت‏به‏طورى که پس از سالهاى طولانى انفعال نسبت‏به علما و روحانیون،انقلاب کارى کرد که تا از نو آنان را به علما و دانشمندان علوم‏اسلامى امیدوار سازد و این پدیده مثبت را مى‏توان در چند برابرشدن علاقه مندى آنان به فراگیرى علوم اسلامى مشاهده کرد (2) نفوذفرهنگى و ادبى ایران در این کشور بسیار گسترده و وسیع است، چه‏این که اسلام در درجه اول به دست ایرانیها به اندونزى راه‏یافته است‏بدین جهت فرهنگ و ادب ایرانى نیز همراه آیین اسلام‏درجاوه و سوماترا نفوذ و گسترش یافت. ایرانیان با وجود بعدمسافت از قرون اولیه هجرى در اندونزى سکونت گزیدند و به تدریج‏درشئون مختلف سیاسى، بارزگانى، علمى و روحانى مهمترین مناصب ومقامات را به خود اختصاص دادند.

    اسامى فارسى از نام‏هایى است که هنوز در اندونزى متداول است. نکته شایان توجه این است که در خط معمول اندونزى که خط نستعلق‏است علایمى که بالا و پایین حروف گذاشته مى شود همان زبر و زیرو پیش فارسى و عربى است. همراه با نفوذ سیاسى و تجارتى، نفوذ ادبى ایرانیان در این‏سرزمین نیز بر قرار بوده است و بسیارى از آثار ادبیات ایران‏از مدتها پیش در نواحى مختلف این سرزمین ترجمه شده است. (3) مردم اندونزى، بسیار مهربان و خوش برخورد و کریم النفس هستندو برخلاف وضعیت نابسامان اقتصادى آنها، در مهمانى نوازى بسیارکوشا هستند به طورى که از وجود مهمان احساس ناراحتى نمى‏کنند.

    سادات و هاشمى‏هاى اندونزى که اغلب آنها سادات حضرمى (حضر موت‏یمن) هستند و طبقه اشرافى را در میان مردم اندونزى تشکیل‏مى‏دهند، از احترام ویژه‏اى در میان مردم برخور دارند و مردم‏براى احترام دست آنها را مى بویند (چرا که بوسیدن دست جهت‏احترام در میان آنها متداول نیست.) بعضى از سادات در پستهاى‏مهمى در دولت‏به کارگماشته شده‏اند و شمار سادات حدود نیم‏میلیون نفر برآورد شده است. واضح است که سادات مورد نظر شامل‏سادات شیعى، شافعى و حتى نواصب مى‏باشند.

    سادات اندونزى به شدت مایل هستند که اصالت عربى و هاشمى خودرا حفظ کنند، لذا در یادگیرى زبان عربى تلاش جدى دارند وارتباط خود را با حضرموت همچنان حفظ کرده‏اند.

    مجمعى در جاکارتا براى اهتمام و رسیدگى به وضع سادات بنام‏«الرابطه‏العلویه‏» تاسیس شده است این مجمع موسسه‏اى براى ثبت‏انساب سادات تاسیس کرده که تمام انساب در آن دفتر ضبط شده‏است‏به نحوى که کسى نمى‏تواند در آنجا ادعاى سیادت کند مگر این‏که موسسه آن را تایید کند.

    این موسسه شعب دیگرى نیز غیر از جاکارتا دارد مسئولین این‏موسسه آمادگى خود را در زمینه ثبت انساب سادات در ایران اظهارکرده‏اند.

    موسسه الرابطه‏العلویه در زمینه رسیدگى به وضع تحصیلى علوى‏هانیز فعالیت دارد.

    این موسسه از طریق تاسیس بعضى از مدارس و پرداخت هزینه تحصیل‏دیگر علوى‏هایى نیازمند اقدام نموده است. سادات اندونزى اهتمام‏ویژه‏اى نسبت‏به کرامات منقوله از اجدادشان دارند پاره‏اى ازکراماتى که آنان درباره اجدادشان نقل مى‏کنند، براى ائمه اطهارعلیهم السلام به ثبت نرسیده و پاره‏اى دیگر از محالات عقلى است‏با این حال آنها به صحت این کرامات معتقدند. این اعتقاد خودعاملى براى پافشارى گروهى از علوى‏ها بر باطل خود و عدم پذیرش‏مذهب حق بوده است. (4)

    از شمار شیعیان این کشور اطلاع دقیقى دردست نیست. اما با توجه به برخى شواهد متقن تاریخى و نیز قرائن‏و امارات متعددى که در جامعه کنونى مسلمانان اندونزى وجوددارد، مى‏توان پذیرفت که امروز در تمام جزایر مسکون اندونزى‏جمع کثیرى از شیعیان زندگى مى‏کنند.

    تاریخ شیعه در این سرزمین به آغاز دعوت اسلامى و ورود مسلمانان‏به این مجمع الجزایر باز مى‏گردد. پروفسور فقید، جایادیننگراد،مورخ اندونزیایى و استاد دانشگاه اندونزى، که خود از اهل سنت‏بوده، بر این عقیده بود که دین اسلام توسط شیعیان به این‏سرزمین راه یافته است. گروهى از شیعیان امروز این کشور ازاعقاب و اخلاف محمد بن على و حسن بن على بن الامام جفعرالصادق(علیهم السلام) هستند که براى حفظ جان خود از ممالک دیگرگریخته و در این سرزمین ماوا گرفتند.

    در راس این مهاجران شیعه که پس از مبارزه‏هاى فراوان باخوارج‏اباضیه به اندونزى، هند، فیلیپین، ملایا و جزایر سلیمان هجرت‏کرده‏اند، احمد بن عیسى بن محمد بن على بن الامام جعفر صادق(ع)،ملقب به «مهاجر» قرار داشته است. برخى از آن مهاجران بادختران ملوک و امراى محلى ازدواج کرده و بعضا به مراتب ومقامات عالى و حتى سلطنت رسیده بودند و سلاله ایشان که تا به‏امروز در اندونزى ادامه داشته تماما شیعه امامیه‏اند. علاوه براین، در سال‏717 ه ق نیز یک ناوگان بازرگانى عظیم ایرانى،مرکب از سى‏و پنج کشتى، عده کثیرى از دعاه و مبشرین شیعه را درسواحل این کشور پیاده کرده و به اقطار این سرزمین رسانده بود.

    در کتاب دائره‏المعارف تشیع در باره دیرینگى حضور شیعه دراندونزى آمده است که عبارت حکاکى شده «لافتى الا على، لاسیف الاذوالفقار» بربدنه یک توپ عظیم قدیمى متعلق به زمانهاى پیش ازورود هلندیها به این سرزمین و نیز نقش بسیارى از شمشیرهاى کهن‏بازمانده از آن ایام حکایت از حاکمیت‏شیعه دراین منطقه دارد.

    درج کلمات الله، محمد، على، یا لااله الا الله، محمد رسول الله‏و على ولى‏الله و یا عبارت لافتى الاعلى، لاسیف الاذوالفقار، برسنگ‏قبرى بسیار از افراد این سرزمین از جمله بر مقابر سید حسام‏الدین الحسینى (متوفاى‏823 ه ق) در آچه در شمال غربى سوماتراو سید الشریف حسن بن على الاسترآبادى (متوفاى‏823 ه ق) وامیرمحمد بن عبدالقادر العباس (متوفاى‏833 ه ق) که امروزه‏اکثر آنها زیارتگاه مسلمانان و شیعیان این کشور مى باشند، ازجمله شواهد متقن و قطعى حضور و نفوذ گسترده و عمیق تشیع دراین سرزمین به شمار مى‏آیند. علاوه بر این، امروزه نیز ایام‏محرم و عاشوراى حسینى و ماه صفر مورد تعظیم و احترام تقریباتمام مسلمانان اندونزى، اعم از شیعه و غیر شیعه قرار دارد. (5) در حقیقت مراسم عاشورا که در اندونزى «سورا» نامیده مى‏شودیک از مهمترین آثار حضور گسترده شیعه در آن کشور است.

    آورندگان اسلام به اندونزى را «تجار و بازرگانان شیعه مذهب‏»مقیم هند دانسته‏اند. آثارى هم که از قبور مسلمین در این‏سرزمین برجاى مانده است نشانگر این حقیقت است که حداقل از قرن‏چهارم هجرى، تشیع در آنجا وجود داشته است. اگر این مطلب باقرائن و شواهد محکم تایید و تثبیت گردد که علت رسوخ تشیع به‏اندونزى فرار شیعیان علوى به سمت مشرق جهت‏یافتن پناهگاهى امن‏بوده است، بایستى قبول کرد که شمار شیعیان نیز در گذشته‏هاى‏دور در این کشور قابل توجه بوده است.

    از مهمترین علویان مهاجر احمد بن عیسى بن محمد بن على بن جعفربن محمد(ع) است که در سال‏317 هجرى وارد این منطقه شده است. او و دیگر مهاجرین در جزایرى که امروز معروف به مالایا،اندونزى، فیلیپین و جزایر سلیمان است وارد شده‏اند، این افرادبا وصلتى که با مردم این دیار داشتند نفوذ خود را حفظ کرده وبه مراتب عالى رسیدند به طورى‏که هنوز هم خاندانهاى آنها مشهوراست. مهمترین اثر شیعه در این دیار همان مراسم «عاشورا» است‏که بنام سورا خوانده مى‏شود.

    چنانچه مراسم «عیدغدیر» نیز در برخى مناطق برپا مى‏شده است.

    در دوره اخیر و بخصوص پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران، تشیع‏حیات مجدد یافته و فعالیتهایى را در گوشه و کنار آغازکرده‏اند. از مناطق شیعه نشین اندونزى منطقه آجیه در شمال‏سوماترا بوده است که از آنجا تشیع به مناطق دیگر انتشار یافته‏است. شهر «کوالا» نیز از جمله مناطق شیعه نشین بوده است.

    دانشگاهى نیز بنام دانشگاه شیعه کوالا در آن وجود دارد. منطقه‏«برلاک‏» نیز از مناطق داراى شیعه است. قابل ذکراست که این‏منطقه زمانى حکومت‏شیعى داشته است. اکنون شیعیان به صورت‏جمعیت مذهبى داراى تشکیلات و تشکل در اندونزى وجود ندارند،ولکن حرکتهاى فرهنگى که باعث‏بازگشت‏به خویش و شناساندن هویت‏فرهنگى و مذهبى شیعه در این کشور باشد مهمترین عاملى است که‏باعث مى‏شود تا در کوتاه مدت هزاران نفر (6) شیعه‏اى که فعلا به‏صورت علنى اظهار تشیع مى‏کنند خود را بازیابند. از جمله نکات‏قابل توجه در رابطه با شیعیان، وجود خاندانهاى سادات علوى وهاشمیون است که در این سرزمین وجود دارند. آنها از حرمت‏ویژه‏اى در میان مردم برخور دارند و مردم دست آنها را به عنوان‏تبرک و تیمن مى بویند. (7) شیعیان اندونزى علاقه خاصى به حضرت‏امام خمینى(ره) و مقام معظم رهبرى حضرت آیه‏الله العظمى‏خامنه‏اى‏مدظله‏العالى دارند. این علاقه به اشکال مختلف بروز کرده‏است، چاپ عکس‏هاى امام راحل و مقام معظم رهبرى و نگهدارى آن درخانه‏ها به شمار زیاد و نیز چاپ تصویر حضرت امام(ره) روى بعضى‏پیراهنها و فروش تصاویر ایشان به صورت علنى و به میزان زیاد،جلوه‏هایى از این عشق و علاقه مردم به انقلاب اسلامى و رهبرى است.

    از دیگر علامات این محبت و علاقه چاپ و انتشار کتب شیعى و ترجمه‏آنهاست و تاکنون دهها کتاب از علامه طباطبایى، شهیدمطهرى وشهیدآیت الله صدر و دیگر دانشمندان شیعه به زبان اندونزى‏ترجمه و چاپ شده است، حتى دیده شده است که علماى اهل سنت‏به‏موسسات شیعه مراجعه و از آنها درخواست کتب شیعه مى‏نمایند.

    رویهم رفته پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران تا به حال شیعه‏حیات مجدد یافته و از لحاظ رشد فکرى وسیاسى، راه تعالى را طى‏مى نماید لکن فقدان موسسات شیعى و نیز کتابخانه‏ها و بالاتر ازآن مرجعى رسمى از طرف ولایت فقیه در این دیار باعث کندى این‏حرکت رو به رشد بوده است. بر اساس برخى گزارشهاى موثق، دراغلب شهرهاى اندونزى شیعیان و بخصوص نسل جوان آنها خواستاراعزام نماینده‏اى از طرف مقام معظم رهبرى، جهت رسیدگى به وضع‏شیعیان و هدایت و راهنمایى حرکت‏شیعى در این سرزمین مى‏باشند واین امر آمادگى بیش از پیش پرجمعیت‏ترین کشور اسلامى جهان رابراى دریافت پیام اسلام راستین و آرمانهاى بزرگ انقلاب اسلامى‏ایران نشان مى‏دهد. در حال حاضر 1% از مسلمانان اندونزى راشیعیان تشکیل مى‏دهند. تشیع پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران‏تجدید حیات یافته و همواره رو به رشد بوده است.

    فارغ التحصیلان اندونزیایى از حوزه علمیه قم
    تاثیرگذارى روحانیون تحصیل کرده در قم در سراسر اندونزى به‏حدى است که مى‏توان ادعا کرد جایى در این کشور نیست که نورولایت در آن ساطع نباشد و روحانى تحصیل کرده، در قم در آنجاحاضر نباشد. فارغ التحصیلان حوزه علمیه قم، در ترویج مذهب وتربیت و تدریس تعالیم اهل‏البیت علیهم السلام به شیعیان و آشنانمودن اهل سنت‏به این تعالیم نقش به‏سزایى داشته و دارند و به‏همین جهت ضرورى به نظرمى‏رسد تلاش جدى براى افزایش شمار طلبه‏هاى‏اندونزیایى در قم معمول شود تا بتوان در آینده نزدیک شاهدجهشى دیگر در انتشار مذهب اهل‏البیت علیهم السلام در کشوراندونزى; بلکه در جنوب شرقى آسیاباشیم. پایان

    پى نوشتها:

    1- اوضاع شیعیان اندونزى/ یکى از طلاب اندونزیایى مقیم قم/1371 ه ش.

    2- همان منبع.

    3- اندونزى/ وزارت ارشاد اسلامى/ 1372 ه ش.

    4- سفر به اندونزى/ سید عمار حکیم/1373 ه ش.

    5- دائره‏المعارف تشیع/ جلد دوم/ ص 544.

    6- بعضى آمارها شمار شیعیان را در اندونزى پنج هزار قلمدادمى‏کنند اما قطعا این شمار بخشى از جمعیت‏شیعه است.

    7- چون بوسیدن دست در آنجا مرسوم نیست.

    نشریه فرهنگ کوثر شماره 23

    منبع: http://www.kelisa-masjed.blogfa.com



    پدر آریوس ::: سه شنبه 86/3/22::: ساعت 1:26 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    افزایش تعداد مسلمانان اروپا

    یک روزنامه چاپ آمریکا دیروز با انتشار گزارشی از افزایش شدید تعداد مسلمانان اروپا خبر داد. به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک ، وال استریت جورنال در ادامه این گزارش افزود:

    تعداد جمعیت مهاجران مسلمان به اروپا در ۱۵ سال گذشته ۲ برابر شده به طوری که اینک تعداد مسلمانان اروپای غربی به ۱۵ میلیون نفر رسیده است .
    این روزنامه افزود بر پایه پیش بینی های سازمان ملل متحد، با ادامه روند مهاجرت مسلمانان به اروپا و همچنین نرخ رشد جمعیت خانوارهای مسلمان ، تعداد مسلمانان اروپای غربی در سال ۲۰۲۵ به ۲ برابر افزایش می یابد و به ۳۰ میلیون نفر می رسد.
    فرانسه با داشتن ۵ میلیون مسلمان که ۲/۸ درصد از کل جمعیت این کشور را شامل می شود، بیشترین تعداد مسلمان را در میان کشورهای اروپای غربی در خود جای داده است .
    آلمان نیز ۷/۳میلیون مسلمان دارد که ۵/۴ درصد از کل جمعیت آن را شامل می شود.
    انگلیس با داشتن ۶۴/۱ میلیون مسلمان یا ۲/۲ درصد از جمعیت و سوئد نیز با داشتن ۱۷۹ هزار مسلمان یا ۲ درصد از جمعیت در مکان های بعدی جای دارند. ۹/۴ در صد از جمعیت هلند و ۷/۴ درصد از جمعیت یونان نیز مسلمان هستند. ترکیه ، آلبانی ، الجزایر و مغرب بیشترین تعداد مهاجر مسلمان را به اروپای غربی روانه می کنند.

    خبرگزاری آفتاب

    منبع: http://www.kelisa-masjed.blogfa.com



    پدر آریوس ::: سه شنبه 86/3/22::: ساعت 1:22 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    عرضه وژن 2008 کتاب راهنمای مسلمانان در سراسر کشور انگلستان و در تیراژ یک میلیون نسخه آغاز شد.

    به گزارش آینده روشن، در دهه گذشته کتاب راهنمای مسلمانان انگلیسی به یک نام آشنا برای جوامع مسلمان تبدیل شده است و در کشور انگلستان و بخصوص در میان مسلمانان به عنوان یکی از مهمترین منابه تحقیق شناخته می شود.


    برپایه این گزارش هدف از انتشار و عرضه کتاب راهنمای مسلمانان، ایجاد و برقراری ارتباط بیشتر میان مسلمانان و همچنین فراهم کردن زمینه های همکاری بین آنان و ارتقا وضعیت اجتماعی و اقتصادی مسلمانان در کشور انگلستان می باشد.

    این گزارش حاکسیت اکنون بسیاری از مسلمانان انگلیسی معتقدند که این کتاب راهنما، نقش مهمی را در افزایش ارتباطات میان مسلمانان انگلستان داشته است و مسلمانان انگلیسی با بهره گیری از کتاب راهنما می توانند حضوری فعال و چشمگیر در جامعه انگلستان داشته باشند و اخلاقیات،مکتب، آرمان ها و فرهنگ خود را ترویج نمایند.

    لازم به ذکر است جامعه مسلمانان در کشور انگلستان نقش مهمی را در مناسبات اجتماعی و سیاسی این کشور ایفا می نماید.

    خبرگزاری آینده روشن

    منبع: http://www.kelisa-masjed.blogfa.com



    پدر آریوس ::: جمعه 86/3/18::: ساعت 1:5 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    معرفی کتاب Converts to Islam

    "بسم الله الرحمن الرحیم کتابشناس: طاهره قائمی اواخر قرن بیستم و اوایل قرن 21، سراسر دنیا مملو از مذاهب و مشربهای گوناگونی شده است. پیروان این مذاهب بدون هیچ گونه اجبار و تنها با بیدار شدن فطرت الاهی خود، به آیین مقدس اسلام رو می آورند. این موج اسلامخواهی رفته رفته، زنده تر و فروزانتر می شود. این در حالیست که خداستیزان و صاحبان زر و زور تمام سعی خود را در خاموش کردن این نور الاهی و تمایل فطری انسانها به کار بسته اند. تهمتها و فشارهای سیاسی، فرهنگی و مذهبی هیچ یک نتوانسته از گسترش این موج جدید و مقدس جلوگیری کند. "

    "کتاب حاضر با نام Converts to Islam یا اسلام آورندگان، سرگذشت جذاب چنین افرادی است که با وجود مشکلات فراوان، از قبیل فشار خانواده و دوستان، تبلیغات منفی رسانه ها و از همه مهمتر پایبندی به دین سابق، تنها در آرزوی یافتن حق و حقیقت به جستجویی مقدس و معنوی پرداخته، سفری روحانی و پرماجرا را شروع کرده اند و سرانجام به ساحل امن و آرامش یعنی آیین مقدس اسلام رسیده اند.

    مولف کتاب:
    چنانکه در آغاز این کتاب اشاره شده، داستانهای این کتاب کاملا واقعی و مستند است و مولف بعد از خاطر نشان کردن این نکته به در دست داشتن اسناد کتبی برای داستانها اشاره کرده است. هر چند مولف نام کامل خود را ننوشته ولی در اینترنت پایگاهی دارد که آدرس این سایت را در اختیار خوانندگان قرار می دهد:www.convertstoislam.com
    نویسنده خود را با نام زینب معرفی کرده و خود نیز یکی از تازه مسلمانان است.

    شناسنامۀ کتاب:
    کتاب محصول انتشارات انصاریان و منتشر شده در شهر قم می باشد.
    در سال 2005 میلادی منتشر شده؛ شامل 364 صفحه است که در تیراژ 2000 نسخه در نوبت نخست منتشر گردیده.
    کتاب به شخصی به نام «عاشق حسین» تقدیم شده که بنا به نوشتۀ مولف وسیلۀ هدایت بسیاری به اسلام بوده.

    محتوای کتاب در یک نگاه:
    هر چند مولف اظهار می دارد داستانها از سراسر دنیا فرستاده شده ولی به نظر می رسد بیشتر این سرگذشتها، از کشورهای انگلیسی زبان و به خصوص آمریکا، انگلستان و تعداد کمتری هم از کشورهایی مانند استرالیا، اسکاتلند، ایرلند و ... باشد.
    تقریبا تمامی سرگذشتها، نگارش خود راویان است و این نکته به جاذبۀ کتاب افزوده است. اصالت داستانها و سبکهای گوناگون نگارشی عاملی تاثیر گذار در مخاطبان کتاب می باشد. در برخی سرگذشتها قدرت بالای نویسنده، خواننده را به یاد رمانها و داستانهای مشهور می اندازد(مانند سرگذشت صابره عبدالحی یا یوسف استیس) و برخی داستانها هم گویای این نکته است که راوی زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود به کار گرفته است.
    مولف در انتهای هر سرگذشت، آیه ای از قرآن ذکر کرده که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم، با مفاهیم خاطرۀ نقل شده، ارتباط دارد. در آغاز و انتهای کتاب نیز دو حدیث از حضرت علی(علیه السلام) مطرح شده است.

    علل گرایش به اسلام در میان سرگذشتها:
    گروهی از این تازه مسلمانان، با کشف دروغهای بزرگ سیاسی و تهمتهایی که در جهان غرب به اسلام و مسلمانان زده می شود، جذب اسلام شده اند. برخی دیگر اسلام را با توجه به دیدگاه اجتماعی و نگاه ارزشی و همراه با احترامی که به زنان دارد، پذیرفته اند. برخی از این رهیافتگان مانند یکی از سرخپوستان مسلمان شده، با توجه به مباحث علم زبانشناسی اجتماعی، و تاثیری که اسلام بر فرهنگ و زبان مردمش داشته، به اسلام نگریسته و مسلمان شده است. شخص بزهکاری به دلیل ارزشی که اسلام برای شخصیت او قائل شده و او را تحت حمایت خود قرار داده، به اسلام گرایش پیدا کرده به آن عشق می ورزد. دیگری با رویای صادقانه به سوی اسلام هدایت شده، و شخص دیگری با نگاه شاعرانه ای که داشته، اسلام و مسلمانان را احساسی ترین و شاعرانه ترین دین و مردم یافته است. تازه مسلمان دیگر به دلیل زندگی پاک و اخلاقی مسلمانان و جاری بودن اخلاقیات در عرصه های گوناگون زندگیشان، اسلام آورده و شخص دیگر به این علت مسلمان شده که قرآن بیماریش را شفا داده است. یکی از هنرمندان تئاتر و نمایش، به جهت نگاه هنری اسلام به این آیین جهانشمول علاقمند شده و دربارۀ اسلام کنجکاو شده است. عدۀ زیادی از رهیافتگان هم به جهت قانع نشدن از تعالیم مسیحیت و عدم درک خدایی که این دین را به پیروانش معرفی می کند، به دنبال حقیقت رفته و آن را یافته اند. مفاهیمی چون تثلیث، منجی بودن حضرت عیسی(علیه السلام) و نیز تناقضهای آشکار در متن انجیل و پیاده نشدن فرامین آن در زندگی روزمرۀ مسیحیان انگیزه ای برای تحول آنان بوده است.
    می توان ادعا کرد در تمامی این سرگذشتها، به نوعی تحیر و سرگشتگی در میان انبوه باورها و عقاید اشاره شده است و بیشتر آنان از خدا تقاضا کرده اند که راه حقیقت را به آنان نشان دهد، خواسته یا ناخواسته، سفری معنوی و در عین حال پرفراز و نشیب را برای یافتن حقیقت و واقعیت آغاز کرده اند.
    بسیاری از این رهیافتگان بعد از یافتن اسلام، احساس کرده اند که از قبل مسلمان بوده اند، ولی از این مسلمان بودن آگاهی نداشته اند. از دیدگاه این رهیافتگان، اسلام همان مبانی فطری انسانها را مطرح می کند.
    از لابه لای خاطرات درج شده در کتاب می توان به فشار شدید رسانه های آمریکا و در نتیجه افکار عمومی این کشورها و به ویژه مردم آمریکا، پس از وقایع 11 سپتامبر بر مسلمانان پی برد.
    در این کتاب کمتر بحث مذهبی مطرح شده است و بیشتر به گرایش به اسلام تاکید شده است.
    قابل ذکر است مولف کتاب، از انتشار مجموعۀ دیگری از این سرگذشتها خبر می دهد و از تازه مسلمانانی که کتاب او را می خوانند خواسته است، سرگذشتشان را برای او به آدرس اینترنتیش بفرستند.
    "

     

    http://www.rahyaftegan.com/asp/index.asp?Link=Des.asp&Code=25&OnvanID=5

    http://kelisa-masjed.blogfa.com

     

     



    پدر آریوس ::: پنج شنبه 85/12/17::: ساعت 10:29 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    نگاهی به وضعیت مسلمانان در میانمار
    خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: میانمار کشوری در جنوب شرقی آسیا، کشوری است که از دیرباز پذیرای اسلام بوده، اما امروز و در پی شرایط نامساعد و تعرض به حقوق مسلمانان این کشور، آنها با تشکیل حزب مسلمانان خواستار حقوق از دست رفته خود هستند.

    به گزارش خبرنگار مهر، کشور برمه یا میانمار فعلی در جنوب شرقی قاره آسیا واقع شده است و از شمال با چین، جنوب با خلیج بنگال و تایلند و از شرق با چین و جمهوری لائوس و تایلند و از غرب خیلج بنگال و بنگلادش آن را محدود کرده اند. دین مردم این کشور بودایی و اسلام است.

    اکثریت مسلمانان این کشور  در منطقه آراکان در جنوب غربی برمه زندگی می کنند . بر اساس سرشماریهای رسمی در میانمار جمعیت این کشور 55 میلیون نفر است که مسلمانان کمتر از 15 درصد ةآن را تشکیل می دهند، یعنی بین 5 تا 8 میلیون نفر زندگی می کنند. مسلمانان فقیرترین گروه در میانمار هستند که آموزش و اطلاعات آنها درباره اسلام بسیار محدود است. تعداد مسجد در رانگون پایتخت میانمار حدود 32 مسجد است.

    رهبران اقلیت مسلمان در رانگون می گویند: اسلام از قرن اول هجری به وسیله تجار عرب به این کشور وارد شد، هنگامی که این کشور در سال 1824 در اشغال بریتانیا بود . اوضاع مسلمانان در این کشور از زمان انقلاب نظامی به رهبری نی وین در سال 1962 بحرانی و نابسامان شد به طوری که مسلمانان از کارهای حکومتی، نظامی و ارتش طرد شدند.

    ورود اسلام به آراکان

    برخی از مورخان می گویند اسلام در زمان خلیفه عباسی هارون الرشید در قرن هفتم میلادی از طریق تجارعرب به منطقه آراکان وارد شد تا اینکه مسلمانان دولت مستقلی تشکیل دادند و 48 حاکم مسلمان به طور متوالی حکومت کردند و بیش از 3 قرن و نیم یعنی در میان سالهای 1430 تا 1784 حکومت کردند و آثار اسلامی چون مدارس، مساجد و انجمنهایی به جا گذاشتند. از این مساجد می توان به مسجد "بدر المقام" در آراکان نام برد که بسیار مشهور است و یا مسجد "سندی خان" که در سال 1430 بنا شده است.

    در سال 1784 آراکان به وسیله پادشاه بودایی برمه ای به نام بودابای اشغال شد و این منطقه را به برمه ضمیمه کرد. وی که از اشاعه اسلام به شدت می هراسید، بیشتر آثار اسلامی چون مساجد و مدارس را ویران و به کشتار مبلغان و علما اقدام کرد. بوداییان به تحقیر مسلمانان پرداخته و اموال آنها را غارت کردند . در سال 1824 برمه توسط بریتانیا اشغال و ضمیمه حکومت هند، مستعمره بریتانیا شد. در سال 1937 بریتانیا برمه را به همراه منطقه آراکان مستعمره ای جدا از حکومت هند خواند و آن را برمه بریتانیا نام نهاد. تا اینکه در سال 1948 بریتانیا اجازه داد تا برمه استقلال یابد . اما بوداییان برمه ای به اشغال منطقه آراکان بی آنکه ساکنان مسلمانان آن راضی باشند، اقدام کردند و فعالیتهای ناشایست و وحشیانه ای علیه مسلمانان انجام دادند.

    مسلمانان آراکان رنجها، ظلمها و خواریهای بسیاری را که از وحشیانه ترین حملات بوداییها سرچشمه می گرفت، متحمل شدند. بوداییها که اصلی ترین و سر سخت ترین دشمنان مسلمانان به شمار می روند به نابود کردن هویت و آثار اسلامی آنها اقدام کرده اند و مدارس و مساجد تاریخی آنها را نابود و مانع از ترمیم و بازسازی آن شدند.

    بوداییها سعی دارند تا مسلمانان و فرهنگ اسلامی آنها در جامعه بودایی برمه ذوب شود، به همین دلیل روستاها و زمینهای زراعی آنها را گرفته و آنها را اجیر خود کردند. آنها طی سالهای 1962 در پی انقلاب نظامی بیش از 300 هزار مسلمان را از برمه اخراج و راهی بنگلادش کردند و در سال 1978 بیش از 500 هزار مسلمان را طرد و 40 هزار زن و مرد پیر را به همراه کودکان از بین بردند.

    در بین مسلمانان سنی مذهب آراکان تعدادی شیعه هم دیده می‏شود و در حال حاضر به مسلمانان "روهین جیائی‏" موسوم هستند و از اول ژوئیه 1986میلادی دو حزب مسلمان این منطقه برای تقویت جبهه خود علیه دولت مرکزی متحد شدند.

    این در حالی است که مسلمانان برمه خواستار مساوات در حقوق مانند دیگر شهروندان این کشور هستند تا بتوانند به راحتی تعالیم و شعائر اسلامی خود را اجرا کنند.

    مسلمانان برمه ای از عدم آموزش عالی در دانشگاهها و دانشکده ها رنج می برند و از این رو به خارج سفر می کنند تا بتوانند ضمن فراگیری اصول و مبانی اسلام، به اجرای شعائر اسلامی خود اقدام کنند.

    http://mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=441402



    پدر آریوس ::: سه شنبه 85/12/15::: ساعت 12:49 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    اسلام و مسلمانان در آرژانتین
    خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: آرژانتین از کشورهای آمریکای جنوبی است که اگر چه نسلهای گذشته اقلیت مسلمان در این کشور از ضعف فرهنگ دینی رنج می بردند، اما اینک نسل مسلمان فعال بوده و با انسجام و یکپارچگی بیشتری به اشاعه تمدن و فرهنگ اسلام اقدام می کنند.

    به گزارش خبرنگار مهر، آرژانتین کشوری است در آمریکای جنوبی که پایتخت آن بوینس آیرس است، زبان آنها اسپانیایی و دین آنها مسیحی است.

    آغاز ورود اسلام به آرژانتین به درستی مشخص نیست، اما برخی از دستنوشته های اسلامی کشف شده در برزیل و کوبا نشان می دهد که مسلمانان در این سرزمین قبل از آنکه از نظر جغرافیایی کشف شود، زندگی می کردند و مسلمانان اسلام را میان ساکنان اصلی این منطقه اشاعه دادند. از سوی دیگر شواهد و قرائن تاریخی نشان می دهد دریانوردان مسلمان به ساحل دریا آمدند که آن زمان برای جهان مجهول بود که به آن آخر دنیا یا دریای تاریک می گفتند.

    تحقیقات دیگر نشان می دهد که گروهی از بردگان آفریقایی که برخی از آنها مسلمان هم بودند، وارد آرژانتین شده و برای فروش به بازارهای آمریکای شمالی و جنوبی فرستاده شدند و به اشاعه اسلام اقدام کردند.

    اما اولین هجرت مسلمانان به کشورهای آمریکایی چون آرژانتین حدود 140 سال پیش از سوی کشورهای سوریه، لبنان و فلسطین صورت گرفت که در پی جنگ جهانی اول و دوم این هجرتها افزایش یافت. مهاجران مسلمان با حفظ شخصیت و هویت فرهنگی و تمدنی خود هجرت کرده و در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن کشور نیز مشارکت کردند، به طوری که می توان از آنها به عنوان بهترین فرستادگان دین و فرهنگ اسلام نام برد که سفیران آموزش، پرورش، ابداع و هنر بودند و ضمن ترجمه قرآن به زبان اسپانیایی، هزاران نفر را در این قاره مسلمان کردند.

    اگر چه نسلهای گذشته از مسلمانان آرژانتین از ضعف فرهنگ دینی رنج می بردند اما اینک نسل مسلمانان فعال بوده و با فرهنگ اسلامی به صورت وسیع بهره مند هستند . بیشتر مسلمانان در مؤسسات معتبر مانند دانشگاهها و مراکز اقتصادی فعالیت می کنند و نقش بزرگی در زمینه تجارت دارند.

    سازمان اسلامی آمریکای لاتین و دریای کارائیب حدود 10 سال پیش بعد از گردهمایی 11 کشور با رهبران مسلمان در قاره آمریکای لاتین تأسیس شد تا به برقراری ارتباط با کشورها اسلامی اقدام کند. این سازمان به بیداری دینی مسلمانان و برگزاری نشستهای مختلف اقدام می کند و سعی در ایجاد ارتباط با مسلمانان، حفظ وحدت و انسجام آنها دارد.

    این در حالی است که برخی از کشورهای اسلامی این سازمان را در راستای آموزش روخوانی قرآن، آموزش مبانی اسلام، ترجمه قرآن به زبانهای اسپانیایی و توزیع کتابهای اسلامی یاری می کنند. تأسیس مؤسسات و سازمانهای اسلامی زمینه ای برای ساماندهی و بهبود ارتباط در رسانه های گروهی را ایجاد کرده است.

    مسلمانان آرژانتین از مشکلاتی رنج می برند که از مهمترین آنها عدم ارتباط با کشورهای اسلامی است، از این رو طی سالهای اخیر تلاش شده تا بیداری دینی در ارتباط با کشورهای اسلامی ایجاد شده و ارتباط با مسلمانان آمریکا شکل وسیع تری گیرد . از سوی دیگر تأسیس شبکه های ماهواره ای، زمینه ای برای ارتباط با جهان اسلام و مسلمانان آرژانتین ایجاد کرده است.

    نبود مبلغ مسلمانی که به زبان اسپانیایی آشنا باشد و همچنین نبود قرآنهایی به زبان اسپانیایی از دیگر مشکلات مسلمانان در آرژانتین است .

    البته مسلمانان آرژانتینی از امتیازاتی نیز برخوردار هستند . به مسلمانان این کشور اجازه رسمی داده شده تا اعیاد قربان و فطر مناسک خود را به جا آورند . همچنین در فرودگاه بوینس آیرس نمازخانه بزرگی ساخته شده است که مسلمانان با آزادی کامل می توانند شعائر دینی خد را به جا آورند و مسئولان مسلمان نیز در آن شرکت کنند.



    پدر آریوس ::: سه شنبه 85/12/15::: ساعت 12:45 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    <   <<   11   12   13   14      

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 38
    بازدید دیروز: 55
    کل بازدید :370095

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    اخبار مسجد و کلیسا - مسجد و کلیسا - mosque&church
    پدر آریوس
    این وبلاگ بر آن است تا در فضایی آرام ، عقلانی و منطقی به مناظره و گفتگو با برادران و خواهران مسیحی جویای حق و حقیقت بپردازد.

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اخبار مسجد و کلیسا - مسجد و کلیسا - mosque&church

    >>> لوگوی دوستان<<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©