سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با رغبت به آنچه نزد خداوند است، با اودوستی کن [امام علی علیه السلام]
حضرت عیسی و صلیب - مسجد و کلیسا - mosque&church
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • مسجد و کلیسا
  • پارسی یار
  • در یاهو
  •  

     

    آیا حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ را به صلیب کشیدند؟

     

    در مورد به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ دو دیدگاه وجود دارند:

    1 . دیدگاه اناجیل اربعه 2 . دیدگاه قرآن.

    1 . اناجیل اربعه (کتاب مقدس مسیحیان) همگی مسأله مصلوب شدن مسیح ـ علیه السلام ـ و کشته شدن او را ذکر کرده‌اند و این موضوع در فصل آخر هر چهار انجیل، متی، لوقا، مرقُس و یوحنا مشروحاً بیان گردیده و اعتقاد عمومی مسیحیان بر همین مسأله استوار است بلکه به یک معنی مسأله قتل و مصلوب شدن مسیح، یکی از مهمترین مسائل زیربنایی آئین مسیحیت را تشکیل می‌دهد زیرا مسیحیان کنونی حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ را پیامبری که برای هدایت و تربیت و ارشاد به حق آمده باشد نمی‌دانند بلکه او را «فرزند خدا»‌می‌دانند که هدف اصلی او در این جهان فدا شدن و بازخرید گناهان بشر بوده است. می‌گویند او آمد تا قربانی گناهان ما شود به همین دلیل گاهی مسیحیت را مذهب نجات یا فداء ‌می‌نامند. و اینکه مسیحیان روی مسأله صلیب بودن فوق‌العاده تکیه می‌کنند و شعارشان «صلیب» است از همین نقطه‌نظر می‌باشد.

    دیدگاه اسلام:

    قرآن در این رابطه می‌فرماید: و گفتارشان که «ما مسیح عیسی ابن مریم پیامبر خدا را کشتیم» در حالی که نه او را کشتند و نه بدار آویختند لکن امر بر آنها مشتبه شد و کسانی که در مورد قتل او اختلاف کردند از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی می‌کنند و قطعاً او را نکشتند. بلکه خدا او را به سوی خود برد و خداوند توانا و حکیم است.

    قرآن به صراحت در آیه فوق مسأله مصلوب شدن حضرت عیسی را رد می‌کند و آن را پندار یهودیان می‌داند.

    علاوه بر آیات قرآن دلایل دیگر نیز وجود دارند که مصلوب شدن مسیح ـ علیه السلام ـ را مورد تأیید قرار نداده و آن را رد می‌نمایند از این رو از دیدگاه اسلام و مسلمانان مصلوب شدن حضرت مسیح پنداری بیش نیست زیرا:

    اولاً: مسیح ـ علیه السلام ـ پیامبری همچون سایر پیامبران خدا بو،‌نه خدا بود و نه فرزند خدا، خدا یکتا و یگانه است و شبیه و نظیر و زن و فرزند ندارد.

    ثانیاً: «فداء»‌ و قربانی گناهان دیگران شدن مطلبی کاملاً غیر منطقی است هر کس در گرو اعمال خویش است و راه نجات نیز تنها ایمان و عمل صالح خود انسان است.

    ثالثاً: عقیده «فداء» گناهکارپرور و تشویق‌کننده ی به فساد، تباهی و آلودگی است. اگر می‌بینیم قرآن مخصوصاً روی مسأله مصلوب نشدن مسیح ـ علیه السلام ـ تکیه کرده است با اینکه ظاهراً موضوع ساده‌ای به نظر می‌رسد بخاطر همین است که عقیده خرافی فداء و بازخرید گناهان امت را به شدت بکوبد. مسیحیان را از این عقیده خرافی باز دارد تا نجات را در گرو اعمال خویش ببینند، نه در پناه بردن به صلیب.

    رابعاً: قرائنی در دست است که مسأله مصلوب شدن عیسی ـ علیه السلام ـ را تضعیف می‌کند.

    1 . می‌دانیم اناجیل چهارگانه کنونی که گواهی به مصلوب شدن عیسی ـ علیه السلام ـ می‌دهد همگی سالها بعد از مسیح ـ علیه السلام ـ بوسیله شاگردان و یا شاگردان شاگردان او نوشته شده‌اند و این سخنی است که مورخان مسیحی به آن معترف‌اند. و نیز می‌دانیم که شاگردان مسیح ـ علیه السلام ـ به هنگام خطر فرار می‌کردند. و اناجیل نیز گواه بر این مطلب می‌باشد. بنابراین مسأله مصلوب شدن عیسی ـ علیه السلام ـ را از زبان مردم گرفته‌اند اوضاع و احوال چنان آشفته بوده که موقعیت برای اشتباه کردن شخص دیگر به جای مسیح ـ علیه السلام ـ آماده بوده است.

    2 . عامل دیگر که اشتباه شدن عیسی را به شخص دیگر امکان‌پذیر می‌کند این است که کسانی که برای دستگیری حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ به باغ «جستیمانی» در خارج شهر رفته بودند گروهی از لشکریان رومی بودند که در اردوگاهها مشغول وظایف لشکر بودند این گروه نه یهودیان را می‌شناختند و نه آداب و زبان و رسوم آنها را می‌دانستند و نه شاگردان عیسی را از استادش تشخیص می‌دادند.

    3 . اناجیل می‌گوید: حمله به محل عیسی ـ علیه السلام ـ شبانه انجام یافت و چه آسان است که در این گیرودار شخص مورد نظر فرار کند و دیگری بجای او گرفتار شود.

    4 . از نوشته همه اناجیل استفاده می‌شود که شخص گرفتار در حضور «پیلاطس» (حاکم رومی در بیت‌المقدس) سکوت اختیار کرد و کمتر در برابر سخنان آنها سخن گفت و از خود دفاع کرد، بسیار بعید به نظر می‌رسد که عیسی ـ علیه السلام ـ خود را در خطر ببیند و با آن بیان رسا و گویای خود و با شجاعت و شهامت خاصی که داشت از خود دفاع نکرده باشد. جای این احتمال است که شخص دیگری بجای حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ دستگیر شده و چنان در وحشت و اضطراب فرو رفته که حتی نتوانسته از خود دفاع کند و سخنی بگوید و به احتمال قوی این شخص «یهودای اسخریوطی» می‌باشد که به مسیح خیانت کرده و نقش جاسوس را ایفا نموده باشد.

    5 . بعضی از اناجیل موجود (غیر از اناجیل چهارگانه مورد قبول مسیحیان) مانند انجیل برنابا رسماً مصلوب شدن عیسی ـ علیه السلام ـ را نفی کرده است.

    مجموع آنچه تا حال بیان گردید قرائنی است که گفته قرآن را در مورد اشتباه در قتل و صلیب مسیح روشن می‌سازد.

    در نتیجه حضرت مسیح نه مصلوب شد و نه کشته گردید بلکه طبق صریح آیه مبارکه (خدا او را به سوی خود برد و خداوند توانا و حکیم است) نساء آیه 158.

    برای مطالعه بیشتر به کتب ذیل مراجعه شود:

    1 . دینهای بزرگ جهان،‌ ایرج پزشک‌پناه.

    2 . مقایسه‌ای میان تورات، انجیل، قرآن و علم، دکتر بوکای.

    حدیث:

    امام رضا ـ علیه السلام ـ فرمود:

    نقش انگشتر عیسی ـ علیه السلام ـ این دو جمله بود که آنها را از انجیل برگرفته بود:‌خوشا بحال بنده‌ای که موجب یاد خدا شود و وای به حال بنده‌ای که باعث فراموش شدن خدا گردد.

     

    منبع: http://www.kelisa-masjed.blogfa.com



    پدر آریوس ::: پنج شنبه 86/6/8::: ساعت 6:52 صبح
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 38
    بازدید دیروز: 86
    کل بازدید :369827

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    حضرت عیسی و  صلیب - مسجد و کلیسا - mosque&church
    پدر آریوس
    این وبلاگ بر آن است تا در فضایی آرام ، عقلانی و منطقی به مناظره و گفتگو با برادران و خواهران مسیحی جویای حق و حقیقت بپردازد.

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    حضرت عیسی و  صلیب - مسجد و کلیسا - mosque&church

    >>> لوگوی دوستان<<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©