سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدای سبحان، هر آن که را دینش استوار ودستانش گشوده باشد، دوست دارد . [امام علی علیه السلام]
چرا زنان نصف مردان ارث می برند ؟ - مسجد و کلیسا - mosque&church
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • مسجد و کلیسا
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • یکی از ایراداتی که دشمنان اسلام برای زیر سوال بردن اسلام بیان می کنند این است که چرا زنان نصف مردان ارث می برند ؟

    حقوقی مثل ارث، دیه، حق طلاق و مسائلی از این قبیل بسته به جنسیت افراد است از حیث نوع کار و تفاوتهای فردی موجود میان زن و مرد.

    البته بدانید که در همه جا ارث مرد دو برابر ارث زن نیست. مثلا ارث پدر و مادر

    «یک ششم» است. و در این مطلب جنسیت ملاک نیست، و اگر دیدید ارث دختر و پسر(اگر فرزند خانواده ای باشند) تفاوت دارد و ارث پسر دو برابر است به این دلیل است که پسرها متحمل خرج و نفقه خانواده هستند و ملزم اند که این ارث را در خانواده خرج کنند.

     ولی خانم مختار است که این ارث را به خانه همسر منتقل کند یا نه او در خرج این ارث کامل مختار است و هیچ اذنی از همسر لازم نیست. پس به تبع اگر خانواده ای را در نظر بگیرید وقتی پدر یا مادر مرد می میرند به این مرد دو برابر می رسد و مرد ملزم است به خرج این ارث در خانواده خود. درنتیجه نیمی از این ارث به خانم در خانواده جدید منتقل می شود.

    و از آن طرف دیگر اگر پدر یا مادر این زن فوت شوند ارثی که به زن می رسد یک برابر است ولی این زن مختار است که این ارث را به خانواده جدید منتقل نکند، درعمل دیده می شود که زن دارای منفعت مادی بیشتری شده است.

    نکته دیگری که در این زمینه است و می توان گفت که حکمتی خاص دارد این است که بقاء کانون خانواده ها نیز در همین امر است. یعنی: اگر زن خانواده ای ارث کاملی بگیرد، دارای ثروت می گردد و چون در خرج کردن آن آزاد است حتی بدون اذن شوهر. شاید که احساس استقلال نماید و دیگر نخواهد که واجب الفقه فرد دیگری باشد و به اصطلاح خودش زیر دست کس دیگری باشد. لذا دنبال طلاق گرفتن است و با این عمل بنیاد خانواده را از بین برده است. در حالی که عکس این عمل که مرد دو برابر زن ارث می برد دیگر متحمل این چنین خطرات و احتمالاتی نیست.

    حقو ق کارگر روز مزد  بیشتر  از کارمند رسمی است  . این به خاطر آن نیست  که شخصیت کارگر از کارمند  بیشتر است  ، بلکه  به خاطر آن است  که بر ای کارمند  ، بیمه  ، بازنشستگی  ، مرخصی   ،حق  ماموریت  ، حق مدیریت   ، حق  عائله  ، سختی کار ، بدی آب و هوا و ...   در نظر گرفته  شده  است که اگر  همه آنها  محاسبه   شود ، حقوق  کارمند ازکارگر  بیشتر است. 

     اسلام  ارث زن را نصف  مرد قرار داده ولی در عوض  هزینه زندگی  را ازدوش  او برداشته   و هزینه های خوراک  ، پوشاک  ، مسکن  و درمان او را توسط   مرد تامین   کرده است  .   زن سهم ارث  خود را برای   خود حفظ  می کند و تمام  مخارج  زندگی  خود را  از شوهر  می گیرد   .  به علاوه  مهریه ای   را هم  از او دریافت   می کند ، که اگر مهریه  و هزینه زندگی را   در کنار سهم ارث   بگذاریم  ، سهم زن بیشتر  می شود .  (1)

    منابع :

    1- تمثیلات ‚ حجه الاسلام  قرائتی  ‚ ص 83

    poparyus@gmail.com

    www.masjed-kelisa.blogfa.com



    پدر آریوس ::: شنبه 86/12/18::: ساعت 3:7 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 42
    بازدید دیروز: 24
    کل بازدید :369698

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    چرا زنان نصف مردان ارث می برند ؟ - مسجد و کلیسا - mosque&church
    پدر آریوس
    این وبلاگ بر آن است تا در فضایی آرام ، عقلانی و منطقی به مناظره و گفتگو با برادران و خواهران مسیحی جویای حق و حقیقت بپردازد.

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    چرا زنان نصف مردان ارث می برند ؟ - مسجد و کلیسا - mosque&church

    >>> لوگوی دوستان<<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©