یکی از مهمترین و اساسی ترین آموزه ها و اعتقادات مسیحیان عصر حاضر مسئله فدا می باشد . که اشکالات فراوانی بر آن متصور است. ما در این سلسله مباحث در پی آن هستیم تا ضمن مطرح کردن این آموزه به بیان اشکالات وارد بر آن بپردازیم. جا دارد دوستان مسلمان و مسیحی با استفاده از عقل سلیم و به دور از هر گونه تعصب به بیان نظرات ، آراء و اندیشه های خود در این خصوص بپردازند. قسمت یازدهم این بحث در اینجا مطرح می شود:
محاکمه مسیح (ع)-2
محاکمه دوم
نزد والی شهر بیلاطوس بود
اناجیل چهارگانه در نقل جزئیات هم با یکدیگر اختلاف دارند
متی نقل می کند :
" عیسی مقابل حاکم ایستاد حاکم از او پرسید آیا تو پادشاه یهودیانی ؟
عیسی جواب داد این را تو می گوئی
روسا کهنه و شیوخ عیسی را به این ادعا متهم می کردند.عیسی هم جواب آنها را نمی داد،
بیلاطوس به عیسی گفت:
آیا نمی شنوی چیزهائی را که آنها بر علیه تو شهادت می دهند؟
عیسی هیچ جوابی نداد تا جائی که حاکم بسیار تعجب کرد.
حاکم رسم داشت که هر سال یک مجرم را که مردم انتخاب کنند آزاد کند درآن زمان هم یک زندانی مشهور بنام باراباس در زندان بود.وقتی مردم جمع شدند بیلاطوس از آنها پرسید :
می خواهید که کدام را آزاد نمایم باراباس را یا آن عیسی ای که به او مسیح می گویند؟
حاکم می دانست که عیسی را بخاطر حسد زندانی کرده اند . وقتی حاکم این سوال را پرسید همه جواب دادند : باراباس.
بیلاطوس پرسید پس با این عیسی ای که به او مسیح می گویند چکار کنم؟
همه جواب دادند او را به صلیب بکش
حاکم پرسید او چکار بدی را انجام داده؟
همه فریاد کشیدند او را به صلیب بکش.
وقتی بیلاطوس دید که نمی تواند برای عیسی کاری بکند آب خواست و دستش را شست و گفت من از خون این مرد بری هستم هر کار که خودتان می خواهید بکنید.
همه گفتند خون او به گردن ما و فرزندان ما .
حاکم هم باراباس را آزاد کرد و مسیح را تازیانه زد و او را سپرد تا به صلیب کشیده شود.
ماموران حاکم عیسی را به قصر حاکم بردند و لباسهای او را در آوردند و لباس لشگر روم را بر او پوشاندند و تاجی از خار بر سر او نهادند و در سمت راستش چوبی گذاشتند و برای استهزاء به او مقابلش رکوع می کردند و می گفتند :
سلام بر پادشاه یهود
چوب را برداشتند و بر سرش می زدند و بر او آب دهن می انداختند بعد از اینکه مسخره کردنشان تمام شد لباس رومی را از تنش در اوردند و لباس خودش را به او پوشانیدند و او را بسوی صلیب حرکت دادند."
اما در مرقس قصه را شبیه متی نقل کرده ولی با این فرق که ماموران حاکم به تن عیسی بجای لباس رومی لباس فاخری کردند تا او را مسخره نمایند
اما در لوقا اصلا چیزی درباره مسخره کردن عیسی نیامده است ولی آمده که بیلاطوس عیسی را نزد هیرودس و جلیل فرستاد.
و لوقا تنها انجیلی است که می گوید عیسی نزد هیرودیس فرستاده شد و آمده که ماموران هیرودیس عیسی را مسخره کردند و این مخالف متی و مرقس و یوحنا است
اما یوحنا قضیه را با تفصیل بیشتری نقل می کند و تهدید بیلاطوس توسط یهودیان و روز و ساعت محاکمه عیسی و امر به صلیب کشیدن او را نقل می نماید
حقیقت آنست که هر کس قصه این محاکمه عیسی را بخواند در می یابد که اختلاف بسیار زیادی بین اناجیل در نقل این ماجرا است همانطور که بیان داشتیم
اغلب علما در این قضیه اینطور تشکیک کرده اند که عادت حکام روم آن بود که در عید فصح یکی از مجرمین را که مردم انتخاب می کنند آزاد می کنند
این قصه محاکمه با روح این حکم رومی مخالف است مخصوصا در فلسطین
بسیاری از علما هم در صدق این قضیه تشکیک کرده اند
حال سوال اینجاست که کاتبان اناجیل این اطلاعات محاکمه را از کجا آورده اند در حالی که هیچکدام شاهد این قضایا نبوده اند؟
اختلافاتی که در اناجیل است باعث می شود که نتوانیم ادعا کنیم که این مطالب الهام و وحی خدا به صاحبان اناجیل بوده است
جهت ارسال نظرات خصوصی یا ارتباط یشتر با نویسنده می توانید مطالب خود را به آدرس
ارسال نموده یا
را در یاهو مسنجر addنمایید.
با عضویت در خبر نامه از به روز شدن مطالب با خبر شوید.
با ارسال نظرات سازنده خود مارا در بهتر شدن محتوای وبلاگ یاری فرمایید.
بازدید دیروز: 10
کل بازدید :375447
این وبلاگ بر آن است تا در فضایی آرام ، عقلانی و منطقی به مناظره و گفتگو با برادران و خواهران مسیحی جویای حق و حقیقت بپردازد.
تاریخ مسیحیت [176]
پاسخ به سؤالات شما در مورد اسلام [137]
جنگ های صلیبی [129]
مصنف واقعى اسفار پنجگانه [116]
مسجد و کلیسا [189]
راه مسیح [122]
گفتمانهای مسلمانان و مسیحیان [426]
اخبار مسجد و کلیسا [182]
پاسخ به سؤالات شما در مورد مسیحیت [283]
رهیافتگان [246]
مسیحیت و اسلام [263]
واتیکان دنیای اسلام و غرب [196]
گفتگوهای من و مسیحیان [345]
مسجد و کلیسا(بلاگفا) [267]
[آرشیو(15)]
پاسخ به سؤالات شما در مورد اسلام
اخبار مسجد و کلیسا
رهیافتگان
در کلیسا به دلبری ترسا
واتیکان دنیای اسلام و:غرب
جنگ های صلیبی
یادداشت ها و مقالات مرتبط
تاریخ مسیحیت
آشنایی با ادیان بزرگ/مسیحیت
بهار 1387
زمستان 1386