حال به بعضی از تناقضاتی که بین این نصوص وجود دارد اشاره می کنیم:
1- تعداد زنان :
متی:
آنها را دو نفر می داند.
مرقس:
سه نفر را ذکر می کند .
لوقا :
تعداد آنها را بیشتر از این می داند بعلاوه اینکه می گوید همراه زنان عده دیگری هم بودند .
اما یوحنا:
فقط مریم مجدلیه را ذکر می نماید.
2- سنگ قبر و ملائکه :
متی:
ذکر میکند که سنگ را یک ملک برداشت و بهمراه آن زلزله بزرگی هم اتفاق افتاد و بعد از آن زنان رسیدند و ملک بر همان سنگ در خارج از قبر نشسته بود .
مرقس:
می گوید زنان وقتی به قبر رسیدند دیدند که قبلا سنگ برداشته شده بود و مطلبی هم از آن زلزله بزرگ نقل نمی کند و ملک هم در داخل قبر نشسته بودند نه خارج از آن.
لوقا:
هم کنده شدن سنگ را قبل از آمدن زنان نقل کرده است لکن بر خلاف آن دو انجیل سابق حرفی از ملائکه نزده است و بعد از حیرت زنان ملائکه را نقل می نماید ولی آن ملائکه نه داخل قبر و نه خارج آن ننشسته بودند.
یوحنا:
اینطور نقل کرده که مریم مجدلیه وقتی نزد قبر آمد دید که سنگ قبلا کنده شده ولی اثری از ملائکه نیست او نزد پطرس و یوحنا دوید و آندو آمدند و اثری ازمسیح و ملائکه ندیدند و بعد از اینکه رفتند مریم دو ملک را دید که یکی نزد سر و دیگری نزد پا نشسته بودند !!
حال نمی دانیم که باید کدامیک از این اقوال را باور کنیم اگر به تفاسیر عهد جدید مراجعه کنید می بینید که آنها هم درباره این تناقضات با هم مباحث بی نتیجه ای دارند.
البته اخیرا به این نتیجه رسیده اند که :
" در حقیقت هیچ چشم بشری رستاخیز مسیح را ندیده است لذا این امر برای ما معلوم نیست اما براهینی که دلالت بر این امر دارند زیاد هستند ...... اما اخبار مختصری که از این قضیه به ما رسیده است بحسب ظاهر با هم اختلافاتی دارند که برخی از این اختلافات ناشی از متفاوت بودن زمان نویسندگان کتاب مقدس است و بعضی دیگر بخاطر این است که هر یک از نگارندگان قصد و غرض خودش را در کتابش دنبال می کرده و از منظر خاص خود به قضیه می نگریسته و بیشتر این اختلافات بخاطر جهل نویسندگان به حوادث زیادی است که در آن زمان رخ داده است "
اما نکته دیگر اینست که مسیح به شاگردانش گفته بود که او را به صلیب می کشند و می میرد و دفن می شود و بعد از سه روز و سه شب رستاخیز می یابد ولی حقیقت آنست که مسیح فقط دو شب و یک روز در قبر نبود چرا که دفنش عصر روز شنبه بوده و رستاخیزش قبل از طلوع آفتاب روز یکشنبه بوده است.
بعلاوه یوحنا می گوید:
که شاگردان نمی دانستند که مسیح بعد از سه روز رستاخیز خواهد کرد،
یعنی مسیح به آنها این مطلب را نگفته بود.
بهمین خاطر است که طبق کلام لوقا :
آنها کلام آن زن را تصدیق نکردند و آنرا هذیان پنداشتند.
همچنین یوحنا از قول پطرس و یوحنا ذکر میکند که:
آنها این مطلب را نمی دانستند.
لذا یا باید آن اخباری که از قول مسیح نقل شده که او پیشگوئی کرد که او را بصلیب می زنند و می میرد و بعد از سه روز دوباره زنده می شود ، دروغ و باطل باشد.
( کما اینکه همینطور هم هست )
ویا باید بگوئیم :
آنچه که یوحنا در کتابش ذکر کرده که شاگردان از این مطلب بی اطلاع بودند ، دروغ و باطل است.
بهمین مقدار در رد این مطلب بسنده می کنیم.
بازدید دیروز: 10
کل بازدید :375469
این وبلاگ بر آن است تا در فضایی آرام ، عقلانی و منطقی به مناظره و گفتگو با برادران و خواهران مسیحی جویای حق و حقیقت بپردازد.
تاریخ مسیحیت [176]
پاسخ به سؤالات شما در مورد اسلام [137]
جنگ های صلیبی [129]
مصنف واقعى اسفار پنجگانه [116]
مسجد و کلیسا [189]
راه مسیح [122]
گفتمانهای مسلمانان و مسیحیان [426]
اخبار مسجد و کلیسا [182]
پاسخ به سؤالات شما در مورد مسیحیت [283]
رهیافتگان [246]
مسیحیت و اسلام [263]
واتیکان دنیای اسلام و غرب [196]
گفتگوهای من و مسیحیان [345]
مسجد و کلیسا(بلاگفا) [267]
[آرشیو(15)]
پاسخ به سؤالات شما در مورد اسلام
اخبار مسجد و کلیسا
رهیافتگان
در کلیسا به دلبری ترسا
واتیکان دنیای اسلام و:غرب
جنگ های صلیبی
یادداشت ها و مقالات مرتبط
تاریخ مسیحیت
آشنایی با ادیان بزرگ/مسیحیت
بهار 1387
زمستان 1386