سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با حکیمان همنشین باش تا خودت کامل ونفست شریف و نادانی ات دور گردد . [امام علی علیه السلام]
در کلیسا به دلبری ترسا (30) - مسجد و کلیسا - mosque&church
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • مسجد و کلیسا
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • در کلیسا به دلبری ترسا (30)

     

    سخن پاپ، در یورش به اسلام از سه جهت ناکام مانده است:

    نخست این که پاپ دقیقا به کانون اقتدار اندیشه اسلامی که توحید است ، یورش آورده است.

    دوم این که اهانت به پیامبر اسلام، موجب جوشش مهر و دلدادگی بیشتری خواهد شد. کسی را که خداوند به جان او قسم می خورد. و او را صاحب خلق عظیم می داند، مگر می شود که با سخن امپراتور درمانده ای مثل مانوئل دوم، و تلاش بی سرانجام پاپ بندیکت، آسیب ببیند؟

    سوم پاپ در روزگاری به جهاد یورش آورد که مسلمانان، شاهد شکست نظامی ارتش اسراییل در لبنان بودند. همان نگرانی توین بی از بعد جهادی هم اتفاق افتاد.آن روزی که آرزو می کرد: دور باد! رسید.

    تازگی سرود" احبایی" جولیا پطرس خواننده لبنانی را گوش می کردم.سرود برای حزب الله و مقاومت ساخته شده است. بی تردید یکی از زیباترین و عمیقترین سرودهای دهه های اخیر است.در این سرود، یکی از اوج هایش این شعر است که:

    سمعت الی رسالتکم

    و انتم مثل ما قلتم...

    بکم ستغیر الدنیا

    و یسمع صوتنا القمر

    چه اتفاقی افتاده است؟ یک خواننده مسیحی، درخشانترین سرود را برای حزب الله و مقاومت لبنان خوانده است. پاپ از این بعد هم گویی چشم به روی جهان اسلام و دنیای مسلمانان بسته است. در این سرود خطاب به مقاومت می گوید:

    " پیام تان را شنیدم،

    شما همان بودید که می گفتید

    با شما جهان دگرگون می شود

    ماه صدای ما را می شنود"

    البته از زاویه دید تحقیق و تفحص به سبکی که می شناسید، این سرود مساله دارو موجب اشاعه کذا و کذا ست و شایسته همان ضربت طعنه ی طعانه ای که:خاطر ساده دلی را پی کند...

    اگر پاپ با اسلام آشنا بود، مطلقا بحث خدای غیر معقول را مطرح نمی کرد. سخن پاپ چیزی شبیه این است که فردی بگوید اورست کوتاه ترین تپه دنیاست.پیداست آن فرد تصویر روشنی از ارتفاع و از واقعیت ندارد. حق با پروفسور خوری ست که گفته است پاپ سررشته ای از اسلام ندارد.

    بحث اراده معقول خداوند، دقیقتر از هر آیین دیگری در بین مسلمانان مطرح شده است.

    شیخ مفید، بیش از هزار سال پیش رساله ای نوشته است با عنوان"النکت فی مقدمات الاصول" این رساله کاملا به شیوه جدلی سقراطی نوشته شده است.بحثی که شیخ مفید در باره توحید و یگانگی خداوند مطرح کرده است، بحثی که در باره " معانی الفاظ" دارد، نشان می دهد که دست کم، چنین مباحثی سابقه هزار ساله در میان مسلمانان دارد. تفاوت "نظر" و "عقل" و "اعتبار" در همین مبحث معانی الفاظ آمده است.

    در کتاب" التذکره باصول الفقه" شیخ مفید عقل را راه شناخت اصول احکام شریعت، و راه شناخت حجیت قران می داند.علاوه بر عقل، امکان دوم برای شناخت "زبان" و بحث های زبانی است. مسلمانان، در بحث اصول فقه؛ دقیقترین مباحث زبانی را مطرح کرده اند. به عنوان نمونه شاخص، آیه الله سیستانی، کتاب بی نظیری در اصول دارند به نام " الرافد فی العلم الاصول" در این کتاب ایشان در مورد نسبت میان فلسفه و اصول،تاثیر پذیری اصول از فکر فلسفی،عوامل تاثیرپذیری و آثار آن سخن گفته اند.به نکته بسیار مهمی اشاره می کنند. به گمانم این نخستین بار است که به زبان قرآن و ظرفیت زبان عربی و نقش اصولی ها در تبیین احکام اسلامی اشاره دقیقی شده است. ، اشاره آیه الله سیستانی به ظرفیت زبان های فارسی و عربی؛ توجه به واژه "است" در فارسی و"استن" در یونانی و تفاوت ساخت این دو زبان با زبان عربی سخن بدیعی است که برای بار نخست یک فقیه-اصولی ممتاز جهان اسلام به آن اشاره کرده است. .بی تردید پاپ بندیکت با تسلطی که بر زبان های گوناگون از جمله زبان یونانی کلاسیک، عبری کلاسیک و زبان های معاصر اروپایی دارد،بیش از هر کسی می تواند ظرافت های تبیین زبان در الرافد را درک کند.در آن صورت پاپ به نتیجه شگفت انگیزی می رسد. اسلام دینی است که متن مقدس آن: اولا به زبان اصلی باقی مانده است. ثانیا: نیازی به وام گرفتن از فلسفه برای تبیین خود ندارد.ثالثا:فکر معقول و فلسفی از متن کتاب می جوشد.

    و مهمتر از همه کارنامه شگفت انگیز قران در خلق یک زبان مناسب است.زبان عربی؛ تنها صورت زبان قران است. اتفاق مهم اتفاقی است که در زبان عربی افتاده است.

    کتاب منظومه ای است که خود-بیانگر است.نیاز به امر بیرونی ندارد. داوری دیگر پاپ که قران تفسیر ناپذیر است. دلالت دیگری است که ایشان به کلی از شناخت قران و تفاسیر متعدد آن، به ویژه تفاسیری که مثل دریا از اندیشه موج می زند بی خبرند.یک وقتی گارسیا مارکز در مصاحبه با دوست قدیمش، پلینو مندوزا گفته بود. دوست دارم رمانی بنویسم که در هر صفحه آن یک اتفاقی بیفتد. این تعبیر را سال ها در ذهن داشتم. نا خوداگاه کتابی را که می خواندم. با همین معیار در ذهنم ارزیابی می کردم. در تفسیر کبیر امام فخر رازی به این استنتاج رسیدم که در این کتاب هیچ صفحه ای نیست که در ان نتوان موج جدیدی از اندیشه را سراغ گرفت.مثل سوره یوسف، که زیباترین داستان کوتاه جهان است و در هر صفحه ای سه یا چهار اتفاق می افتد.

    گوهر تفسیر امام فخر رازی شناخت عقلانی است. تفسیری که متکی بر برهان است.

    نکته قابل تامل این است که معمولا مفسران کتاب مقدس وقتی با دشواری در تبیین مسائلی که در کتاب مقدس آمده است، رویارو می شوند، به تفسیر های تاویل گرا گرایش پیدا می کنند.البته به دلیل تنوع بیش از حد مطالب و دوره نزدیک به هزار و پانصد ساله ای که نزدیک به چهل نفر رساله های کتاب مقدس را نوشته اند، کار تبیین تفسیر یا تاویل بسی دشوار می شود.

     

    قرآن، به رغم تلاش بسیاری که صورت گرفت تا در چگونگی گرد اوری آن تشکیک شود یا در باره منابع آن، و زبان قرآن سخنان شبهه ناکی را مستشرقین مطرح کرده اند . از جمله کار پر اهمیت نلدکه در باره قرآن. اما، همه مسلمانان با هر گرایشی که دارند، یک قران دارند. تلاش برای نشاندادن اختلاف در این مورد بی حاصل است. مثل مقالاتی که اخیرا عابد جابری در روزنامه الاتحاد امارات در باره باور شیعه به تحریف نوشت...قرآن هم مسلمانان را تشویق به تعقل می کند. تشویق می کند که مسلمانان با بصیرت از پیامبر تبعیت کنند.

    ادامه دارد

    سیدعطاءالله مهاجرانی

     

    http://www.kelisa-masjed.blogfa.com

    poparyus@gmail.com

     



    پدر آریوس ::: یکشنبه 86/10/16::: ساعت 11:46 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 11
    بازدید دیروز: 2
    کل بازدید :369503

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    در کلیسا به دلبری ترسا (30) - مسجد و کلیسا - mosque&church
    پدر آریوس
    این وبلاگ بر آن است تا در فضایی آرام ، عقلانی و منطقی به مناظره و گفتگو با برادران و خواهران مسیحی جویای حق و حقیقت بپردازد.

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    در کلیسا به دلبری ترسا (30) - مسجد و کلیسا - mosque&church

    >>> لوگوی دوستان<<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©