سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هفتاد گناه برای نادان آمرزیده می شود، پیش از آنکه یک گناه برای دانشمند آمرزیده شود . [امام صادق علیه السلام]
مهمترین رویدادهای دینی در سال میلادی گذشته - مسجد و کلیسا - mosque&church
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • مسجد و کلیسا
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • مهمترین رویدادهای دینی در سال میلادی گذشته
    به گزارش راه مسیح به نقل از خبرگزاری مهر – : سال میلادی گذشته با رویدادهای متعددی همراه بود. ده واقعه ای که انتخاب شده ممکن است تمام اخبار سال گذشته را منعکس نکند اما به نکاتی اشاره دارد که موجبات تحول زندگی پیروان ادیان، نفوذ آنها در زندگی اجتماعی، سیاسی و بحرانهای جهانی را فراهم کرده است.

    1. بحران ایمان مادر ترزا

    افشا و انتشار نامه های شخصی مادر ترزا در ماه آگوست که نشان می داد وی نمی توانسته خدای محبوب خود را در اغلب اوقات زندگی خود حس کند موجبات شگفتی و توجه رسانه های بین المللی را فراهم کرد که به دنبال آن پرسشها و بحثهای داغ و جدی مطرح شد که آیا وی قدیسی بزرگ است یا تنها خود را فریب می داده است. آیا ایمان تنها باید به حس حضور خداوند محدود شود و اگر چنین نیست چقدر می تواند بدون داشتن چنین حسی ایمان خود را حفظ کرد.

    2. حکم عشای ربانی لاتین از سوی پاپ

    حکم پاپی که برگزاری مراسم عشای ربانی را برای کشیشها تسهیل کرد یکی از نتایج نمادین و بزرگ شورای واتیکان دوم را تحت الشعاع قرار داد، به طوری که اکنون کشیشهایی که می خواهند مراسم عشای ربانی را به زبان لاتین برگزار کنند هیچ نیازی به گرفتن مجوز از اسقف منطقه ندارند.

    برای بسیاری از کاتولیکها این حکم پاپ بازگشتن نامیمون پاپ به آئینی است که آن را به نخبه سالاری تعبیر می کنند چرا که در این نوع مراسم کشیش از تمام جماعت کلیسا چشم پوشی کرده و به زبانی صحبت می کند که تعداد معدودی از حاضرین در کلیسا به آن آشنایی دارند، اما این حکم پاپ سنت گرایان را بسیار راضی و خشنود کرد.

    3. مناقشه همجنسگرایی در کلیسای اپیسکوپال

    شاخه آمریکایی کلیسای انگلیکن که از آن به عنوان کلیسای اپیسکوپال یاد می کنند بر سر مسئله همجنسگرایی از کلیسای مادر جدا شده و تفرقه های بسیاری میان جامعه انگلیکنها به وجود آورده است. به جز بهای سنگین این انفجار داخلی که به واسطه تصمیم کلیسای اپیسکوپال برای انتصاب اسقف همجنسگرا در سال 2003 و تقدیس ازدواج همجسنگرایان شکل گرفت این شکاف به مناقشات تقبل مسئولیت اموال کلیسا نیز سرایت کرد که در نتیجه آن از دادگاه خواسته شد به بررسی این امر بپردازد که مناطق محافظه کاری که از اپیسکوپال های برسر این مسئله جدا شده اند می تواند ادعای مالکیت ساختمانهای کلیسا را داشته باشند یا این ساختمانها به اپیسکوپالها می رسد.

    4. جنبش زیست محیطی رهبران دینی

    شعار اگر مسیح بود چه می کرد؟ یکی از موضوعات برجسته ای بود که در جنبشهای مسیحی در کنار جنبشهای سایر ادیان برای حفاظت از زمین در مقابل تغییرات جوی و سایر عواملی که بقای آن را به خطر می اندازد مطرح شد. تشکیل ستادهایی علیه شکنجه، فقر آفریقا، همنسجگرایی از جلمه اقداماتی بود که طی سال گذشته میلادی نقطه عطف برخی خبرهای ادیان جهان را به خود اختصاص داد.

    ابراز نگرانی های رهبران ادیان و برگزاری ستادهای آگاهی رسانی درباره افزایش تدریجی دمای زمین میان گروه های دینی و پیوند آن به آرمانهای اخلاقی و اجتماعی سنتهای دینی خود از جمله اقدامات سبز رهبران دینی طی سال 2007 بود.

    5. افتتاح موزه آفرینش

    موزه آفرینش نمایشگاهی است که با چندین میلیون دلار ماه می در شهر پیترسبورگ آمریکا افتتاح شده تا بر اعتبار علمی نظریه آفرینش را تأکید کند.

    این موزه نشان دهنده زمین جوان و نظریه اعتقاد به اصول آفرینش و تصویری است از آنچه انجیل درباره خلقت زمین در شش روز مورد اشاره قرار گرفته است. این موزه طی پنج ماه با جمعیتی چشمگیر رو به رو شد که انتظار می رفت این جمعیت طی یکسال از موزه بازدید کنند. بیشتر بازدید کنندگان آن را خارجی ها تشکیل می دهد.

    6. تظاهرات بودائیان میانمار

    ، هزاران راهب بودائی در تظاهراتی که برای برقراری دموکراسی در میانمار صورت گرفت شرکت کرده و پس از یک هفته با سرکوبی های وحشیانه ای رو به رو شدند . در این میان بسیاری از گروه های دینی به حمایت از آنها پرداخته و موضوع آن تا چند هفته تیتر اول بیشتر رسانه های بین المللی را تشکیل می داد.

    این موضوع از سوی راهب بریتانیایی در همایش صلح رهبران دینی در ناپل، ایتالیا با هدف جلب توجه رهبران ادیان به مسئله میانمار طرح شد و پاپ نیز برای راهبان بودایی این کشور دعا کرد.

    7. مهاجران غیر قانونی

    این پرسش که باید درباره مهاجران غیر قانونی چه اقدامی صورت دهیم از سوی رهبران دینی و گروه هایی که در دو طرف مسئله بودند مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این میان برخی از رهبران دینی در حمایت از مهاجرات غیر قانونی موضع حمایت را اتخاذ کردند.


    8. غرامت از کلیسای کاتولیک

    بهایی که کلیسای کاتولیک روم در آمریکا به عنوان غرامت به قربانیان سوء استفاده های جنسی روحانیون پرداخت شد از مرز 2 میلیارد دلار نیز گذشت. از تمام این مبلغ 660 میلیون دلار آن به منطقه سراسقفی لس آنجلس اختصاص داشت.

    9. کاتولیک شدن رهبر پروتستانها

    تعداد پروتستانهایی که به تدریج به کلیسای کاتولیک روم روی می آورند غیرقابل انکار است اما در این میان پیوستن رئیس انجمن الهیات پروتستانها به کلیسای کاتولیک روم امری غیر قابل چشم پوشی به نظر می رسد. فرانسیس بک ویث در سال میلادی که گذشت به مذهبی روی آورد که از کودکی با آن بزرگ شده بود.

    10. گروگان گیری مسیحیان کره ای

    طالبان به مدت 6 هفته 23 نفر از اعضای کلیسای پروتستان مشایخی که برای مدت کوتاهی به افغانستان سفر کرده بودند را گروگان گرفت و دولت کره جنوبی را وادار کرد وجهی برای آزادی گروگانها بپردازد. طی این ماجرا پیش از اتمام رایزنی ها دو نفر از این گروگانها به قتل رسیدند.




    پدر آریوس ::: سه شنبه 86/10/11::: ساعت 11:25 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 14
    بازدید دیروز: 3
    کل بازدید :369646

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    مهمترین رویدادهای دینی در سال میلادی گذشته - مسجد و کلیسا - mosque&church
    پدر آریوس
    این وبلاگ بر آن است تا در فضایی آرام ، عقلانی و منطقی به مناظره و گفتگو با برادران و خواهران مسیحی جویای حق و حقیقت بپردازد.

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مهمترین رویدادهای دینی در سال میلادی گذشته - مسجد و کلیسا - mosque&church

    >>> لوگوی دوستان<<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©