سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر دلت جامه پرهیزگاری بپوشان تا به دانش برسی . [از سفارشهای خضر به موسی علیه السلام]
تفاوتهای اسلام و مسیحیت - مسجد و کلیسا - mosque&church
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • مسجد و کلیسا
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • سؤال 6

    دین اسلام با دین مسیحیت و دیگر دین‌ها چه تفاوتی دارد؟ مگر همة دین‌ها از طرف خدا نیامده است‌؟

     

    دین‌، در فرهنگ توحیدی از ابتدای نبوت تا ختم آن یکی بیش نیست‌. انبیا ء عظام، برای همین دین واحد مبعوث شده‌اند; ولی آیین و به تعبیر قرآن "منهاج (روش‌) آن‌ها متفاوت است‌: لِکُل‌ٍّ جَعَلْنَا مِنْکُم‌ْ شِرْعَة‌ً  وَمِنْهَاجاً; (مائده‌،48) برای هر گروه از شما ]پیامبران‌[ آیین و روشی مقرر کرده‌ایم‌".

     دین‌، یک قانون و راه الهی عمومی برای تمام امت‌هاست‌; ولی شریعت‌، راهی است که برای هر یک از ملت‌ها و یا پیامبرانی که بدان مبعوث شده‌اند آماده گردیده است‌.

    ما، علاوه بر این که به پیامبری حضرت محمد(ص) و شریعت او معتقد هستیم‌، پیامبری پیامبران دیگر را نیز قبول داریم‌; امّا در عین حال فقط شریعت اسلام را حجت می‌دانیم‌; زیرا:

     اولاً، اسلام جامع و کامل است‌;

     ثانیاً قوانین آن برای همة نسل‌ها تا قیام قیامت است‌;

     نه این که مانند شرایع سابق مقطعی باشد،

     هر چند خداوند متعال می‌فرماید:

    "إِن‌َّ الدِّین‌َ عِندَ اللّه‌ِ الْإِسْلاَم‌ُ; (آل‌عمران‌،19) دین در نزد خدا، اسلام ]و تسلیم بودن در برابر حق‌[ است‌. ;

    "وَمَن یَبْتَغ‌ِ غَیْرَ الْإِسْلاَم‌ِ  دِیناً فَلَن یُقْبَل‌َ مِنْه‌ُ وَهُوَ فِی الآخِرَة‌ِ مِن‌َ  الْخَاسِرِین‌َ; (آل‌عمران‌،85) و هر کسی جز اسلام‌، آیین برای خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت‌، از زیان کاران است.‌

    انسان‌های هر دوره‌ای نسبت به انسانهای دورة قبل از خود، از سطح آگاهی و بینش بیشتری برخوردار بوده‌، و شریعت‌های بعدی نیز از حیث پاسخگویی به نیازهای بشری جامعیت بیشتری نسبت به شریعت‌های قبلی خود داشته‌اند; پس آیینهای بعدی‌، همیشه از آیینهای قبلی کاملتر بوده‌اند تا به آخرین آنها یعنی اسلام ـ که برنامة نهایی است ـ رسیده است‌; مثل کلاسهای تربیتی و آموزشی که کلاسهای مراحل بالاتر از کلاسهای قبلی خود کاملتر هستند. انبیا نیز برای این که انسان بتواند در راه پرنشیب و فراز تکامل پیش رود، هر کدام‌، قسمتی از نقشة این مسیر را در اختیار او گذارده‌اند تا این که شایستگی پیدا کرد نقشة کلی و جامع تمام راه به وسیلة آخرین پیامبر(ص) از سوی پروردگارش در اختیار او قرار گیرد.

    بنابراین ادیان الهی که بر انبیاء نازل شده‌، همه یک دین‌، بوده‌اند و اختلاف‌، در شریعت‌هاست‌، و یکی از اختلافهای شریعت اسلام با سایر شرایع در اجمال و تفصیل است‌; یعنی قرآن‌، تفصیل دهنده مطالبی است که به‌طور اجمال در کتابهای آسمانی آمده بود. ازجمله تفاوتهای دیگر می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

    1. احکام شریعت اسلام‌، کاملاً منطبق با مقتضیات فطری انسان و عقل اوست‌; ولی شرایع دیگر چنین نیستند; مثلاً انجیل می‌گوید: اگر کسی به سمت راست صورت شما سیلی زد، سمت چپ صورتتان را هم جلو بگیرید تا بزند; در حالی که قرآن می‌فرماید: فَمَن‌ِ اعْتَدَی‌َ عَلَیْکُم‌ْ....; (بقره‌، 194) هر کس بر شما تعدّی کرد، همان گونه که بر شما تعدی کرده‌، بر او تعدی کنید.

    2. احکام اسلام‌، از هرگونه تحریف و تبدیل مصون است‌; چنان‌که قرآن نیز به آن تصریح کرده و می‌فرماید: إِنَّا نَحْن‌ُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَه‌ُ لَحَـَفِظُون‌َ ; (حجر، 9) ما خود این کتاب را فرود آوردیم و خود نیز نگهبان آن هستیم‌. ولی در ادیان دیگر این‌طور نیست‌.

    3. جامعیت اسلام را هیچیک از ادیان دیگر ندارند; چرا که در همة شؤون زندگی از رابطة فرد با خدا گرفته تا روابط اجتماعی افراد، روابط خانوادگی‌، روابط فرد اجتماع‌، روابط انسان و جهان مداخله کرده است‌.

     



    پدر آریوس ::: دوشنبه 85/8/15::: ساعت 1:15 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 18
    بازدید دیروز: 23
    کل بازدید :369598

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    تفاوتهای اسلام و مسیحیت - مسجد و کلیسا - mosque&church
    پدر آریوس
    این وبلاگ بر آن است تا در فضایی آرام ، عقلانی و منطقی به مناظره و گفتگو با برادران و خواهران مسیحی جویای حق و حقیقت بپردازد.

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    تفاوتهای اسلام و مسیحیت - مسجد و کلیسا - mosque&church

    >>> لوگوی دوستان<<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©